Expanded Text Ads

Google’s nieuwe Expanded Text Ads

Wat betekent deze verandering voor jouw AdWords Campagnes?

 

Expanded Text Ads… Misschien heb je er al wel over gehoord of gelezen. Wellicht ben je er al mee aan de slag gegaan en zijn de eerste testresultaten al zichtbaar.

Het kan natuurlijk ook dat je er nog niets mee hebt gedaan. Omdat je gewoonweg de tijd nog niet hebt gevonden om je erin te verdiepen, of misschien wel omdat je nog niet precies weet wat Expanded Text Ads zijn en wat je ermee moet.

In het onderstaande vertel ik je meer over deze nieuwe manier van adverteren in Google AdWords en geef ik je handvatten die je kunt gebruiken bij je eigen AdWords-account wanneer je je huidige standaard advertenties gaat omzetten naar de nieuwe Expanded Text Advertenties.

Google Performance Summit 2016

Tijdens de Google Performance Summit op 24 mei jl. werden vele aankondigingen gedaan voor nieuwe zaken die komend jaar en begin volgend jaar doorgevoerd zullen worden. ‘Expanded Text Ads’ behoorde ook tot een van deze aankondigingen. Inmiddels is deze aankondiging een feit, en zijn Expanded Text Ads voor ieder AdWords-account beschikbaar.

Wat zijn Expanded Text Ads?

Simpel gezegd: Expanded Text Ads zijn extra grote tekstadvertenties. Ze bieden veel meer ruimte voor advertentietekst ten opzichte van de ‘oude’ standaardtekstadvertenties. Daarnaast, zo zegt Google: is deze nieuwe advertentievorm ‘ontworpen voor optimale prestaties op mobiele apparaten’. Een uitspraak waar ik me zeker in kan vinden, er ontstaat immers veel meer klikbare tekst binnen je advertentie. En juist bij weergave op smartphone is dit verschil zeker merkbaar.

 

De grootse veranderingen op een rij:

Oud (‘standaard’ advertentieteksten) versus nieuw ( de nieuwe ‘Expanded Text Ads’).

Expanded Text Ads _ Google AdWords _ AltVijf

 

 

 

 

 

 

1. In de nieuwe uitgebreide advertentievorm, staan twee kopregels in plaats van 1 kopregel. Daarbij hebben deze nieuwe kopregels de beschikking over 30 tekens, in plaatst van 25 tekens bij de standaard tekstadvertentie. Veel meer kopruimte, die ook nog eens volledig klikbaar is en een prominente plaats inneemt binnen de volledige advertentieruimte.

2. De twee beschrijvingsregels zijn samengevoegd tot één groot veld. Bij de standaard advertentievorm, heb je de beschikking over 2 beschrijvingsregels van ieder 35 tekens. Bij de Expanded Text Ads heb je beschikking over één groot veld, van maximaal 80 tekens. Je hebt daarmee veel meer mogelijkheid om je boodschap over te brengen.

Expanded Text Ads _ Google AdWords _ AltVijf

 

3. Omdat deze nieuwe advertentievorm ontworpen is voor optimale prestatie op mobiele apparaten, is het niet meer nodig om een keuze voor device te maken bij de instellingen. Wanneer je in de oude situatie een mobiele advertentie wilde maken, was het nodig een mobiele instelling door te voeren. Dit is niet meer nodig. De advertentie wordt automatisch aangepast aan de device.

 

4. En tot slot: de zichtbare URL wordt automatisch gegenereerd op basis van de uiteindelijke URL. Daarnaast krijg je twee extra velden waarop je zelf een toevoeging kunt doen. Helemaal nieuw is die vergelijkbare URL niet. Het was al langer zo, dat de zichtbare URL voor de ‘slash’ niet mocht afwijken van de uiteindelijke URL, maar dit moest je dan wel nog handmatig invoeren. Dat is met deze nieuwe feature verleden tijd, en wordt de zichtbare url (voor de ‘slash’) automatisch aangepast aan de uiteindelijke URL.

 

Voor wie is deze nieuwe advertentievorm beschikbaar?

Google heeft deze aanpassing wereldwijd uitgerold, en daarmee is deze nieuwe advertentievorm ook in Nederland beschikbaar, voor ieder AdWords-account. Je vindt deze nieuwe vorm op de plek waar je gewend bent om je advertenties aan te maken. Hierin is niets veranderd.

Expanded Text Ads _ Google AdWords _ AltVijfExpanded Text Ads _ Google AdWords _ AltVijf

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je er toch nog voor kiezen om een advertentie aan te maken in de standaard vorm, dan kun je gemakkelijk switchen door ‘overschakelen naar standaard advertenties’ aan te klikken. Je krijgt dan weer het scherm voor standaard tekst advertenties.

Expanded Text Ads _ Google AdWords _ AltVijf

 

Moet ik er gebruik van maken?

Nee, je hoeft er nog geen gebruik van te maken. Je kunt er voor kiezen om je huidige campagnes in hun oude vorm te laten. Tenminste… tot 31 januari 2017. Vanaf dan zijn Expanded Text Ads wél verplicht, en is het niet meer mogelijk advertentie in de ‘oude’ standaard vorm aan te maken.

Mocht je de tijd hebben, zou ik je adviseren zeker een start te maken met het doorvoeren van deze advertentievorm. Lang niet iedere campagne maakt hier nog gebruik van, dus heel oneerbiedig gezegd: wees de concurrentie voor! En nog belangrijker: tot 26 oktober kun je nog testen met je advertenties. Laat je nieuwe en oude advertenties naast elkaar lopen, en ga op zoek naar dé perfecte advertentie. Wat werkt wél, en wat werkt niet. Laat deze kans om te testen niet liggen.

 

Wat zijn de voordelen van Expanded Text Ads?

1. Door de toevoeging van twee kopregels, in plaats van de ‘oude’ enkele kopregel, is de klikbare tekst die is ontstaan in je advertentie twee keer zo groot. Vooral voor mobile zal dit positieve invloed hebben voor op je CTR en kwaliteitsscores. In tests uitgevoerd door Google zelf, zijn er zelfs CTR stijgingen van 20% waargenomen.

2. Vanaf 26 oktober zijn Expanded Text Ads verplicht. Tot die tijd kun je de standaard tekstadvertenties en de Expanded Text Ads naast elkaar laten lopen. Maak gebruik van deze overlappingsperiode om te testen! Wat werkt wél en wat werkt niet voor jouw AdWordscampagnes.

3. Lang niet iedere adverteerder maakt op dit moment gebruik van deze nieuwe advertentie vorm. Doe hier je voordeel mee!

 

Even omschakelen…

Het is in het begin best even zoeken naar de juiste modus voor je advertenties. Waar AdWords specialisten voorheen werden getraind in het formuleren van korte, pakkende zinnen (maximaal 35 karakters per regel), is er nu opeens heel veel ruimte in een advertentie. Je wordt dus zeker uitgedaagd om op een andere manier naar je teksten te kijken.

 

Ben je van plan een start te maken met Expanded Text Ads? Dan heb ik hieronder nog enkele tips voor je:

1. Maak gebruik van je ‘oude’ standaard tekstadvertenties. Je hebt waarschijnlijk al heel veel inzichten verkregen uit (het testen) met je oude standaard tekstadvertenties. Welke advertentieteksten scoren goed? Waarom scoren ze zo goed? Welke informatie zit er in deze advertenties? Maak hier gebruik van. Werkten zaken zoals prijs, gratis levering of andere USP’s goed? Laat die dan zeker terugkomen in je nieuwe advertenties.

2. Zet niet direct al je oude advertenties uit, maar laat je ‘oude’ standaardadvertenties lopen náást je nieuwe Expanded Text Ads. Wanneer je ziet dat je standaard advertenties beter blijven presteren dan je nieuwe advertenties, gebruik dan elementen uit je oude advertentie om toe te voegen aan je nieuwe advertenties. Laat bijvoorbeeld je beschrijvingsregel uit je standaard advertentie terug komen in een van de kopregels van je nieuwe advertentie.

3. Maak gebruik van de ruimte die je hebt. Het is zoals gezegd best even omschakelen van de standaard vorm, naar de nieuwe advertentievorm. Wat moet je met al die extra tekens? Maak van de gelegenheid gebruik, en daag jezelf uit. Denk (opnieuw) na over de unieke eigenschappen van jouw product of dienst. Waarom zouden consumenten juist op jouw advertentie moeten klikken, wat is de meerwaarde? Meer dan genoeg ruimte om je boodschap over te brengen, dat zeker.

4. Kijk opnieuw naar je advertentie extensies. Het kan namelijk zijn dat je veel overlap hebt, omdat je veel meer informatie in de advertentietekst zelf kwijt kunt.

5. Focus op je koptekst(en). Volgens Google het belangrijkste gedeelte van je advertentie. De kopregel is namelijk het eerste dat personen lezen. In de oude vorm had je slechts 1 kopregel tot je beschikking. Bij de nieuwe Expanded Text Ads, zijn het er maar liefst twee. En deze twee regels nemen de meest prominente positie in van de hele advertentie. En daarbij: meer klikbare ruimte in je advertentie, wat een positief effect zal hebben voor je CTR en kwaliteitsscores.

6. Blijf testen en optimaliseren! Kijk goed naar je advertenties en de resultaten. En ga steeds een beetje verder met optimaliseren. Maak niet teveel aanpassingen tegelijkertijd, maar doe het stapje voor stapje, zodat je goed de resultaten én verschillen kunt zien.

 

Ik hoop dat ik je wat handvatten heb kunnen geven om aan de slag te gaan met de nieuwe Expanded Text Ads.

Mocht je toch nog meer vragen hebben, laat het me gerust weten, ik help je graag!

[dt_button link=”https://altvijf.nl/online-marketing-bureau-hoorn-contact-altvijf-marloes-klaver/” size=”medium” style=”default” color_mode=”default” color=”#888888″ icon=”fa fa-envelope” icon_align=”left” animation=”none”]Contact[/dt_button]

Scroll naar boven