3 Feiten over Facebook Adverteren
(die je wellicht nog niet wist…)
Adverteer jij wel eens in Facebook?
Wanneer het antwoord ‘ja’ is, dan ben je waarschijnlijk al redelijk bedreven in het aanmaken, inrichten en monitoren van Facebook Advertentiecampagnes. Ik hoef je dan waarschijnlijk niets te vertellen over de legio mogelijkheden die er binnen dit advertentieplatform zijn. Toch hoop ik dat ik je kan verrassen met een paar feiten, die je wellicht nog níet wist…
En ben je nog niet begonnen met Facebook Adverteren? Dan is deze blog zeker interessant voor je. Het geeft je nuttige inzichten die zeker van pas zullen komen bij het aanmaken van je eerste campagne.
De Frequentie van je Facebook Advertentie
De frequentie is het gemiddelde aantal keer dat je advertentie is weergegeven aan elke persoon. Met andere woorden: frequentie geeft aan hoe vaak je advertentie is getoond aan een specifiek persoon. Je vindt de frequentiestatistieken terug in het weergave-rapport in je advertentie-account.
Wat je wellicht niet wist, is dat wanneer je advertentieweergave een frequentie van 3 of hoger heeft bereikt; je advertenties automatisch minder worden uitgeleverd, en je bereik daarmee kleiner wordt. Daarnaast is het zo dat je bereik niet alleen minder wordt, ook de cpc zal iets stijgen.
Niet onbelangrijk om de frequentie van je advertentieweergave in de gaten te houden, en daar tijdig op in te spelen. Je kunt dit het beste monitoren of meten door je advertentie-account in te stellen op ‘looptijd’. Op die manier krijg je inzicht in de volledige frequentie van je Facebook Campagne en bijbehorende advertentie.
De Facebook campagne toch door laten lopen?
Maar wat als je je campagne toch nog even door wilt laten lopen, maar je frequentie eigenlijk te hoog is? Een simpele oplossing hiervoor is, om je huidige ‘verzadigde’ campagne stop te zetten, en een nieuwe – al dan niet – gelijksoortige campagne te starten. Facebook ziet deze campagne als nieuw, en zal ook opnieuw beginnen met het tellen van frequentie en weergaven.
Nieuwe klanten ontdekken met aangepaste doelgroepen
Een truc om nieuwe potentiële klanten te vinden, is om gebruik te maken van je e-mailadressenbestand. Wanneer je van dit bestand een aparte (aangepaste) doelgroep aanmaakt, kun je niet alleen targetten op deze doelgroep, je kunt Facebook ook laten ‘zoeken’ naar soortgelijke klanten. Personen die hetzelfde gedrag op Facebook vertonen, als de klanten in jouw adressenbestand, en daarmee een hoog potentieel hebben.
De kracht van de relevantiescore
De tijd dat de relevantiescore, ‘slechts’ een getal was (zonder verdere invloed op je campagne) is niet meer. Relevantie is wel degelijk belangrijk, en een van de factoren die het succes van je Facebook campagne bepalen. Hoe beter de relevantiescore (van 1 als minimum tot 10 als maximum), hoe hoger de kwaliteit, en uiteindelijk ook hoe lager de gemiddelde cpc.
Maar, hoe krijg je nou de beste relevantiescore voor je Facebook campagne? Hoe trek je die relevantie daadwerkelijk naar een hoger niveau?
Opsplitsen doelgroepen
Een van de mogelijkheden is goed naar de doelgroep kijken waar je je op richt. Richt je je in dezelfde campagne/advertentieset bijvoorbeeld op zowel mannen als vrouwen, in een leeftijdsklasse van 25-55 jaar, dan is de kans groot dat je relevantiescore niet heel hoog is. Feitelijk komt dit, omdat de doelgroep waar je je op richt té groot is… Grote kans dat de mannen en vrouwen binnen je doelgroep te ver uiteen lopen qua wensen en behoeftes hebben. Ook is het leeftijdsverschil binnen deze doelgroep erg groot, waardoor het moeilijk is om een boodschap te formuleren die alle leeftijden aanspreekt.
Beter is om je doelgroepen op te splitsen. Maak bijvoorbeeld een aparte groep voor mannen, en een aparte groep voor vrouwen. En splits zonodig ook de leeftijdscategorieën op. Op die manier kun je een veel relevantere advertentie(boodschap) aan de verschillende doelgroepen communiceren.
Probeer ook te spelen met beeld. Pas het beeld voor mannen en vrouwen bijvoorbeeld aan. Mannen en vrouwen reageren vaak heel anders op berichten en beelden.
Testen!
(Waarschijnlijk) geen nieuw inzicht, maar wel ontzettend belangrijk: ga vooral ook aan de slag met het testen van advertenties. Laat bijvoorbeeld drie advertenties rouleren onder dezelfde doelgroep. Je zult al snel merken dat een bepaalde advertentie beter presteert, dan een andere in diezelfde groep. Ontdek aan welke factoren dit kan liggen. Ligt het aan de koptekst, het type beeld of de boodschap die nét iets anders geformuleerd is.
Ik hoop dat je iets aan bovenstaande feiten hebt gehad en wens je veel succes bij het opzetten van je (nieuwe) Facebook Campagnes!
Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, of hulp willen; laat het me gerust weten, ik help je graag!
[dt_button link=”https://altvijf.nl/online-marketing-bureau-hoorn-contact-altvijf-marloes-klaver/” size=”medium” style=”default” color_mode=”default” color=”#888888″ icon=”fa fa-envelope” icon_align=”left” animation=”none”]Contact[/dt_button]