Waarom het aantal vertoningen in Google AdWords Search (op zichzelf) niets zegt…

Waarom het aantal vertoningen in Google AdWords (op zichzelf) niets zegt…

Een kijkje in de statistieken van Google AdWords

Regelmatig krijg ik de vraag: ‘Als ik budget X inzet, hoe vaak worden mijn advertenties dan vertoond?’ of ‘Hoe vaak ben ik zichtbaar met mijn advertenties?’ Vanuit klantzijde een heel logische vraag, en uiteraard is daar ook prima een antwoord op te geven. Maar eigenlijk zegt zo’n antwoord ‘niet zoveel’… Het antwoord op deze vraag is namelijk veel minder belangrijk, dan in eerste instantie wordt gedacht…

Waarom dan?

In het onderstaande zal ik uitleggen waarom sturen op vertoningen in Google AdWords Search als doel op zich in mijn optiek helemaal niets waard is…

Google AdWords Search, het doel

Wanneer je Google AdWords Search inzet, doe je dit in veel gevallen met het doel om leads en/of conversie te genereren. Natuurlijk moet je om dit doel te bereiken gezien worden, maar het sturen op vertoningen is in Google AdWords Search niet het hoofddoel. Dat is het wél wanneer naamsbekendheid het hoofddoel zou zijn… Maar in dat geval zullen er in de meeste gevallen naast Google AdWords Search ook andere middelen, zoals Google Display, ingezet worden.

Pull-strategie

Google AdWords Search is namelijk een pull strategie (je beantwoordt aan een concrete zoekvraag), terwijl bijvoorbeeld Google Display een push-strategie is (je gaat ervan uit dat iemand mogelijk geïnteresseerd is, en pusht als het ware het product of dienst richting de potentiële koper). Twee verschillende middelen, die beiden ingezet worden voor verschillende marketingdoelen en waarbij de potentiële kopers in andere fases van de aankooptrechter zitten…

AltVijf Blog - Google AdWords - Aankooptrechter

Dus wanneer je kiest voor Google AdWords Search, kies je voor een pull-strategie en wil je mensen bereiken die concreet op zoek zijn naar jouw dienst of product. Het gaat dus niet om het aantal vertoningen, maar wél om de zichtbaarheid op momenten die ertoe doen…

Huh? Dat is dan toch eigenlijk hetzelfde?

Het lijkt inderdaad misschien hetzelfde, maar dat is het niet…
Omdat aan vertoningen alleen geen waarde toegekend kan worden. Bijvoorbeeld 100 vertoningen per dag zegt helemaal niets. Het zegt bijvoorbeeld niets over het moment en op welk zoekwoord de vertoning is geactiveerd.

Hoewel in eerste instantie het aantal vertoningen dus belangrijk lijkt, is het minstens zo belangrijk om dieper in de campagne te duiken om het échte succes en de kwaliteit te kunnen beoordelen. Belangrijker is het om binnen de AdWords campagne sturen op kwaliteit, relevantie en zo laag mogelijke kosten per klik om uiteindelijk zoveel mogelijk leads of conversies binnen te halen. En hier komen statistieken als vertoningspercentage of zoektermen om de hoek kijken. Statistieken die voor Google AdWords Search vele malen belangrijker zijn om inzicht te krijgen en een campagne goed te kunnen optimaliseren.

 

Vertoningspercentage voor Zoeken

Zelf vind ik bijvoorbeeld de statistiek ‘vertoningspercentage voor zoeken’ altijd een heel belangrijke binnen de Google AdWords campagne.
AltVijf Blog - Google AdWords - Vertoningsaandeel voor zoeken
Dit percentage geeft aan hoeveel vertoningen je advertenties hebben ontvangen, afgezet tegen het totaal aantal vertoningen dat de advertenties hadden kunnen ontvangen. Belangrijke factoren waar dit percentage van afhankelijk is, zijn bijvoorbeeld budget en relevantie, maar ook kwaliteit speelt hierbij een belangrijke rol.

Het spreekt voor zich dat een vertoningspercentage van 100% de meest ideale situatie is. Wanneer dit het geval is, worden de advertenties gedurende de hele dag, bij iedere relevante zoekopdracht in Google Search getoond. En wanneer de kwaliteit en relevantie van de campagne goed is, gebeurt dit ook nog eens tegen een zo laag mogelijke kosten per klik.

 

Wanneer je vertoningspercentage laag is…

Wanneer het vertoningspercentage lager is, of zelfs heel erg laag is, betekent dat dat de AdWords advertenties gedurende de dag beperkt (of nauwelijks) vertoond worden. Het is dus heel goed mogelijk dat je hierdoor kansen en potentiële leads laat liggen. Want je bent immers een (groot) deel van de dag niet zichtbaar bij relevante zoekopdrachten.

 

Het budget verhogen is lang niet altijd nodig

Een simpele oplossing zou het verhogen van het budget kunnen zijn. Toch is dit – vind ik persoonlijk – iets te kort door de bocht.
AltVijf Blog - Google AdWords - Dagbudget
Beter is om te kijken of er bijvoorbeeld nog winst te behalen valt in relevantie en kwaliteit. Op die manier betaal je niet te veel voor een klik, stuur je op goede posities en kun je tegen het huidige budget het vertoningspercentage opschroeven.

Een effectievere en goedkopere oplossing dus. Pas als je de kwaliteit en relevantie hebt verbeterd, en het vertoningspercentage voor zoeken nog steeds achterblijft, kun je kijken wat een budgetverhoging je oplevert.

En wanneer je vertoningspercentage hoog (genoeg) is?
Kun je dan achterover leunen?

AltVijf Blog - Google AdWords - Vertoningsaandeel voor zoekenNee… ook dan – of eigenlijk altijd – valt er genoeg te testen en optimaliseren aan je AdWords campagne. Je zou in dat geval eens kunnen kijken of je wel op de juiste zoekopdrachten vertoond wordt. Zijn jouw webbezoekers bijvoorbeeld wel de gewenste bezoekers? Zijn zij degene die vraag hebben naar jouw product of dienst en ook daadwerkelijk converteren? Want oké, een vertoningspercentage van 80-100% is natuurlijk prachtig, maar niet als de zoekwoorden niet bij je product of dienst passen, of niet tot conversie (het realiseren van je doelen) leiden…

 

Duizelt het al?

Het is misschien lastig voor je om alle statistieken in je campagne te doorgronden of te gebruiken, maar ik heb geprobeerd je te laten inzien dat de statistieken in Google AdWords nooit op zich zelf staan, en dat er vaak samenhang tussen de verschillende onderdelen is… Ga dus nooit alleen af op ‘het eerste gezicht’, maar kijk verder en kijk naar de samenhang van de statistieken.

Ik wens je heel veel succes!  🙂

 

Samen met mij een blik op de statistieken van jouw AdWords Campagne werpen? Neem vrijblijvend contact op, om te zien wat ik voor je kan betekenen.

Google AdWords Training – In company & op maat

Daarnaast geef ik ook trainingen op maat. Dus wil je liever zelf je AdWords Campagne opzetten en onderhouden, maar wil je dit wel op de juiste manier doen? Meld je dan aan voor een training op maat. Samen zorgen we er dan voor dat je een dijk van een campagne hebt, die je vol vertrouwen zelf kunt onderhouden.

Scroll naar boven