Bereik consumenten met mobiele AdWords advertenties

Consumenten gebruiken steeds meer apparaten en kanalen tijdens hun zoektocht naar producten en diensten. Deze ‘customer journey’ beperkt zich lang niet meer tot alleen een winkelbezoek of het online zoeken via een computer of laptop; steeds vaker worden mobiele apparaten betrokken in dit proces.

 

Smartphone voor oriëntatie op mobiel

Hoewel verhoudingsgewijs desktop nog steeds de grootste rol speelt bij online verkopen, is vooral in de oriëntatiefase de bijdrage van tablet en smartphone niet meer weg te denken. Maar liefst 42% van de Nederlanders gebruikt een smartphone in de oriëntatiefase van een aankoop, bijvoorbeeld om te informeren naar contactinformatie/adresgegevens, voor het vergelijken van prijzen, om te zien of producten/diensten op voorraad/leverbaar zijn of om recensies van anderen te lezen.

 

Mobiele Google AdWords Campagne

Omdat voor consumenten mobiel een steeds grotere rol speelt in de oriëntatiefase van een aankoop, kan het voor jouw product of dienst interessant zijn om je te richten op specifieke online advertentie campagnes uitsluitend gericht op de mobiele bezoeker. Je kunt daarmee het aantal contactmomenten met je potentiële klanten verhogen. Uiteraard kunnen deze mobiele campagnes prima naast je ‘gewone’ Google AdWords campagnes lopen.

 

Ben je van plan een mobiele advertentie campagnes op te zetten, of heb je er al één lopen?
Hier vind je 5 snelle tips waarmee je je mobiele advertenties kunt optimaliseren.

 

1.Belangrijkste boodschap in de headline

Smartphones (en tablets) worden vaak gebruikt voor zogenaamde micro-momenten. Vluchtige momenten waarop de consument even snel iets wil uitzoeken, wil doen/ondernemen of wil kopen. Het zijn vaak impulsen die een consument direct beantwoordt wil hebben via de smartphone. De eisen en verwachtingen liggen hoog bij zo’n zoekopdracht, en de mate van geduld ligt laag… Belangrijk om de zoekervaring van de zoeker zo optimaal mogelijk te laten zijn, en zo goed mogelijk in te spelen op de zoekvraag.

Headline-mobiele-adevrtentieZet daarom de meeste cruciale informatie over je product, dienst of website, in de headline of eerste regel van je mobiele advertentie. Het kan namelijk zijn dat de tweede beschrijvingsregel komt te vervallen door bijvoorbeeld de weergave van extensies bij de advertentie.

 

2.Eén zin per beschrijvingsregel

Gebruik één zin per regel, en laat de tekst niet doorlopen naar de tweede beschrijvingsregel. Enerzijds omdat de tweede beschrijvingsregel kan komen te vervallen bij de weergave (en is je advertentie dan nog steeds goed te begrijpen?). Anderzijds kan de beschrijvingsregel in sommige gevallen direct achter de headline geplaatst worden. De headline wordt in dat geval langer, valt meer op en wordt aantrekkelijker om op te klikken.

 

3.Mobile voor optimale zoekervaring

Nog lang niet iedere website is geschikt voor bezoek vanaf een smartphone (of tablet). Is jouw website wél mobiel vriendelijk? Dan mag je daar trots op zijn; het betekent namelijk een betere mobiele ervaring voor jouw bezoeker en in vele gevallen ook een betere mobiele indexatie door Google. Door in je zichtbare URL aan te geven dat je website mobiel vriendelijk is, geef je automatisch aan dat de bezoeker een optimale gebruikerservaring kan verwachten op jouw website.

 

4. Maak gebruik van extensies

Maak gebruik van extensies en laat daarmee je mobiele advertentie extra opvallen. Een aantal extensies zijn zeer geschikt voor mobiele AdWords advertenties, zoals sitelinks, locatie-extensies, oproep-extensies en app-extensies.

 

Sitelinks

Sitelinks kun je inzetten om meerdere redenen: het creëren van extra body aan je advertentie (waardoor je meer opvalt tussen de zoekresultaten), om in één oogopslag te laten zien wat je diensten/producten zijn of om extra aandacht te genereren voor bepaalde webpagina’s. voorbeeld-sitelinks-mobiele-advertentie-adwordsWanneer je sitelinks inzet voor mobiel, hou dan rekening met de mobiele gebruiker. Wellicht is deze naar andere zaken op zoek, dan wanneer hij de website vanaf een desktop computer zou bezoeken.

 

Google bepaalt zelf welke sitelinks getoond worden op basis van verwachting en prestatie. Het meest optimaal is om in ieder geval 6 sitelinks in te stellen vanwege de roulatie.

 

Locatie-extensies

Locatie-extensie-mobiele-advertentieAls je een fysieke winkel of bezoek-locatie hebt, is het zeer waardevol om gebruik te maken van locatie-extensies bij je mobiele advertentie. Je kunt de biedingen voor locatie-extensies zelfs nog verhogen, zodat je binnen een bepaalde straal om je bedrijfslocatie extra zichtbaarheid kunt creëren. In dat geval wordt je locatie-extensie getoond aan mensen die zich in de (nabije) omgeving van je fysieke locatie bevinden. Je verhoogt daarmee niet alleen je online zichtbaarheid, maar je kunt er ook je fysieke winkelbezoek mee stimuleren/verhogen.

 

Oproep-extensies

Door oproep-extensies aan je mobiele advertenties te koppelen, kun je sturen op het genereren van leads via de telefoon. Je kunt de zichtbaarheid van je telefoonnummer ook plannen, zodat je telefoonnummer alleen zichtbaar is op de momenten dat je daadwerkelijk bereikbaar bent.

 

App-extensies

Heb je een mobiele app? Dan kun je hier extra aandacht voor genereren met de app-extensie. Erg handig als je het aantal app-downloads wilt stimuleren!

 

5.Bieden voor mobiel

De plaats waar je advertentie getoond wordt in de zoekopdrachten speelt in iedere campagne een belangrijke rol bij het genereren van kliks en conversie. Voor mobiele campagnes is de positie echter cruciaal. Minimaal 66% van de getoonde zoekresultaten op het beginscherm van een mobiel (zonder scrollen) zijn betaalde resultaten (soms is dit percentage zelfs 100%). De resultaten die daaronder getoond worden, zijn organische zoekresultaten.

Mobiele_zoekresultaten_betaald_vs_organisch

 

Wil je als adverteerder voldoende zichtbaar zijn bij mobiele zoekopdrachten? Dan zijn positie 1 en 2 de meest belangrijke posities voor mobiele AdWords advertenties.

 

 

Meer weten over mobiele AdWords campagnes of het vergroten van je zichtbaarheid op mobiele apparaten? Vraag naar een gratis en vrijblijvend adviesgesprek!

Scroll naar boven