Google Ads neemt afscheid van de statistiek Gemiddelde Positie
Waar ik twee weken geleden nog een blog schreef over de nieuwe statistiek ‘klikaandeel’, en dat de statistiek ‘gemiddelde positie’ onder druk staat. Is inmiddels duidelijk geworden dat Google in de loop van dit jaar volledig afscheid gaat nemen van ‘gemiddelde positie’ als statistiek.
We hadden het natuurlijk al een klein beetje aan kunnen zien komen. Het ‘rommelt’ namelijk al een tijdje op het gebied van positiestatistieken. Het begon met de invoering van vier nieuwe statistieken:
-
Vertoningspercentage Absoluut Top
Deze statistiek geeft aan hoe vaak (procentueel) een advertentie van alle weergaven, als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten is getoond.
-
Vertoningspercentage Top
Deze statistiek geeft aan hoe vaak (procentueel) een advertentie van alle weergaven, op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten is getoond. Dus wel bóven de zoekresultaten, maar niet de hoogste positie.
-
Absoluut Top Vertoningspercentage Zoeknetwerk (IS)
Deze statistiek geeft aan (procentueel) hoe vaak een zoekadvertentie op de meest prominente positie in Google Zoeken is getoond, gedeeld door het aantal vertoningen op de absolute toppositie waar de adverteerder voor in aanmerking kwam.
(Vertoningspercentage voor de absolute toppositie = vertoningen op de absolute toppositie / totaal aantal vertoningen op de absolute toppositie waarvoor de adverteerder in aanmerking komt)
-
Vertoningspercentage Toppositie Zoeknetwerk (IS)
Deze statistiek geeft aan (procentueel) hoe vaak een zoekadvertentie een toppositie op de pagina met zoekresultaten heeft ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor de adverteerder in de toppositie in aanmerking kwam.
(Vertoningspercentage voor de toppositie = vertoningen op toppositie / totaal aantal vertoningen op toppositie waarvoor de adverteerder in aanmerking komt)
Na het invoeren van deze vier nieuwe statistieken, volgde de nieuwe statistiek ‘klikaandeel’. Ook werd er voorzichtig al wat kritiek geuit op de statistiek ‘gemiddelde positie’. Dit zou geen goede statistiek zijn om biedingen mee te bepalen. En nu komt Google zogezegd met de genadeklap: de ‘gemiddelde positie’ verdwijnt in de loop van dit jaar definitief.
Wat zegt Gemiddelde Positie dan nu nog?
Als je nu nog gebruik maakt van ‘gemiddelde positie’ als statistiek, wat zegt dit dan nog? Je kunt deze statistiek for the time being nog gebruiken om je advertentierangschikking te bepalen. ‘Gemiddelde Positie’ geeft namelijk de advertentierangschikking weer en hoe deze zich verhoudt tot concurrenten die deelnemen aan dezelfde advertentieveiling. De advertentierangschikking bepaalt in welke volgorde advertenties op de pagina worden weergegeven.
Nieuwe statistieken omarmen
We moeten het nu dus echt gaan doen met deze nieuwe statistieken. Hoog tijd om ze te omarmen en er mee bekend te raken. Persoonlijk vind ik deze nieuwe statistieken erg fijn. Ze geven heel helder inzicht in hoe vaak advertenties bovenaan de pagina worden weergegeven (van alle vertoningen die een advertentie krijgt). En daarnaast krijg je inzicht in de positie waarop die advertentie is getoond. Je weet dus letterlijk en figuurlijk precies waar je staat. En zo weet je als adverteerder precies waar je mogelijk nog aan kunt werken of waar je nog mee kunt testen.
Samen met mij door de statistieken van je Google Ads Campagne lopen?
Neem vrijblijvend contact op, om te zien wat ik voor je kan betekenen.
Google Ads Training – In company & op maat
Daarnaast geef ik ook trainingen op maat. Dus liever zelf aan de slag met Google Ads?
Meld je dan aan voor een training op maat. Samen zorgen we er dan voor dat je een dijk van een campagne hebt, die je vol vertrouwen zelf kunt onderhouden.