Google’s nieuwe lay-out voor desktop zoekresultaten

Google’s nieuwe lay-out voor desktop zoekresultaten

De kansen en bedreigingen voor je Google AdWords campagnes

Vrijdag 19 februari jl. lanceerde Google wereldwijd een nieuwe lay-out voor haar zoekresultaten weergegeven op desktop. Zoekresultaten worden niet langer meer getoond in de rechterkolom, maar alleen nog bóven de organische zoekresultaten en onder de organische zoekresultaten.
Google zelf zegt hiermee te testen ten behoeve van de gebruikerservaring.

 

Wat is er precies veranderd? De feiten op een rij:

  1. De rechter(advertentie)kolom wordt niet langer weergegeven in de zoekresultaten van Google uitgevoerd op een desktop computer.
  2. Google Advertenties worden alleen nog maar weergegeven bóven de organische zoekresultaten én onderaan de pagina (voor zoekopdrachten die uitgevoerd zijn op desktop).
  3. In plaats van 3 advertenties bovenaan de zoekresultaten, zullen er nu 4 advertenties getoond worden boven de organische zoekresultaten in Google.
  4. Maximaal 3 advertenties zullen onderaan de pagina getoond worden, onder de organische zoekresultaten van de eerste pagina.
  5. Waar er voorheen 11 advertentieposities te vergeven waren, zijn er nu nog maar maximaal 7 advertentieposities beschikbaar.
  6. Google Shopping resultaten worden nu weergegeven in de rechterkolom.

 

Google’s nieuwe lay-out voor desktop zoekresultaten.
Afbeelding 1. Weergave van desktop zoekresultaten in Google vóór 19 februari 2016, inclusief rechterkolom met Search Advertenties.
Google’s nieuwe lay-out voor desktop zoekresultaten.
Afbeelding 2. Nieuwe weergave van Google zoekresultaten op desktop (na 19 februari 2016).

Veranderde advertentieposities – positief of juist negatief?

De meningen zullen hierover verdeeld zijn. Aan de ene kant biedt deze verandering juist kansen. Het sturen op kwaliteit wordt nog belangrijker, maar tegelijkertijd ook beloond. Sterke campagnes kunnen zich onderscheiden van de ‘zwakkere’ campagnes. Richt je je AdWords campagnes kwalitatief goed in, dan wordt jouw effort beloond met mooie advertentieposities.

Daarnaast tonen de statistieken aan, dat advertenties getoond aan de bovenkant van de zoekresultaten in verhouding een CTR hebben, die vele malen hoger ligt dan de CTR van de advertenties in de ‘oude’ rechterkolom. Wat dat betreft deden deze vertoningen überhaupt al geen goed aan de kwaliteit van je campagnes.

Aan de andere kant: het is een feit dat er minder advertentieposities te vergeven zijn dan vóór 19 februari. Waar er ‘vroeger’ 11 advertentieposities waren, zijn er nu nog maximaal 7 posities beschikbaar. Dat wordt dus ‘vechten’ voor een plek. De verwachting is dan ook dat dit gevolgen gaat hebben voor de CPC (de kosten per klik). Adverteerders willen immers op de beste plek komen, of hun huidige top-positie behouden. Grote kans dat dit gevolgen gaat hebben voor de biedingsstrijd.

 

De resultaten – ‘so far so good’

Google’s nieuwe lay-out voor desktop zoekresultaten.Uit een kleine kwalitatieve steekproef, gehouden onder een tiental eigen campagnes, is de voorlopige (en voorzichtige) conclusie dat er nog weinig verschil te zien is. Een aantal campagnes (20%) vertoont een lichte stijging in de CPC. De gemiddelde positie blijft hierbij onveranderd. Bij het grootste deel van de campagnes (60%) blijft zowel de positie als de CPC onveranderd. En bij een klein percentage (20%) van de campagnes is er juist een lichte daling in CPC te ontdekken.

Ik ben me ervan bewust dat het nog te vroeg is voor harde conclusies en dat het slechts gaat om een kleine steekproef. De veranderde strategie van Google draait slechts 1,5 week, er kan dus nog veel gebeuren de komende maanden…

 

Werk aan de winkel!

Wat kun je zelf doen om deze verandering te doen met deze verandering?
Het mag duidelijk zijn: kwaliteit is belangrijker dan ooit. Sturen op een goede kwaliteitsscore en CTR voor je campagnes en zoekwoorden. Loop je campagnes goed na en kijk op welke punten je je campagne nog kunt optimaliseren. Daarnaast is monitoring ontzettend belangrijk. Blijf je campagnes monitoren, bijsturen en optimaliseren.

Maar denk ook aan SEO. Zoekmachine optimalisatie krijgt hier minstens zo’n belangrijke rol. Er zijn immers minder advertentieposities beschikbaar, zaak om te werken aan SEO. Gebruik de kennis uit je bestaande Google AdWords campagnes om je website te optimaliseren.

Tegelijkertijd wordt het lastiger om organisch getoond te worden op hoge posities. Waar voorheen de 4e plek in de zoekresultaten ‘organisch’ was, is dit nu een betaalde plek geworden. De top-4 posities in Google worden daarmee gedomineerd door advertenties. (zie ook afbeelding 2 hierboven). De meeste organische zoekresultaten zullen in de toekomst dus ‘onder de vouw’ getoond worden. Een extra uitdaging…

 

Nu het sturen op kwaliteit van je AdWords Campagnes nog belangrijker is, is het tijd om eens goed naar je eigen AdWords Campagnes te kijken. Hoe is het bijvoorbeeld gesteld met de CTR en kwaliteitsscores binnen jouw campagnes? Twijfel je, of zou je graag een second opinion willen? Neem vrijblijvend contact op, ik help je graag!

Scroll naar boven