Klikaandeel | Nieuwe concurrentiestatistiek in Google Ads

Klikaandeel

Een nieuwe concurrentiestatistiek in Google Ads

 

Heb jij ‘m al ontdekt? De nieuwe statistiek ‘Klikaandeel’. Deze statistiek kun je sinds kort vinden tussen de andere concurrentiestatistieken.

Met deze toevoeging lijkt Google voort te borduren op de positiestatistieken die Google vorige jaar heeft gelanceerd (vertoningsaandeel absoluut top en vertoningsaandeel top).

 

Klikaandeel - Google Ads - Cocurrentiestatistiek

 

 

 

 

 

 

 

 

—> Je kunt klikaandeel toevoegen op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau.

 

Wat is klikaandeel?

Google zelf omschrijft het klikaandeel als: ‘Klikaandeel is het aantal klikken dat u heeft ontvangen in het zoeknetwerk, gedeeld door het geschatte maximum aantal klikken dat u had kunnen ontvangen.’

Klikaandeel geeft daarmee aan hoe effectief de advertenties binnen de betreffende campagne zijn in vergelijking met concurrerende advertenties binnen dezelfde Google Ads veiling.

In combinatie met de statistiek ‘Vertoningsaandeel voor Zoeken’ en de nieuwe statistieken ‘Vertoningsaandeel Absoluut Top’ en ‘Vertoningsaandeel Top’ biedt deze statistiek waardevolle inzichten voor optimalisatie van je Google Ads Campagnes.

 

Hoogte van het Klikaandeel

Het percentage van het klikaandeel wordt bepaald door meerdere factoren. Zo speelt targetinstelling een rol. Maar ook budget en biedingen en de kwaliteit van je campagnes en zoekwoorden hebben hier een aandeel in.

 

Gemiddelde positie versus Vertoningspercentage Top en Absoluut Top

De statistiek ‘gemiddelde positie’ staat al een tijdje ‘onder druk’. Voorheen werd gezegd/gedacht dat deze statistiek de plek zou aangeven waarop je advertentie vertoond is geweest. Maar, de plek van advertenties verschuift. Afhankelijk van het aantal beschikbare advertentieruimtes, kan een gemiddelde positie van 2,5 eigenlijk betekenen dat het grootste deel van je advertenties onder aan de pagina met zoekresultaten wordt weergegeven. Google zelf zegt dat de gemiddelde positie de volgorde aangeeft waarin een advertentie wordt weergegeven in vergelijking met de andere advertenties in de advertentieveiling.

En daarom nu een aantal nieuwe statistieken, waaronder klikaandeel. Nieuwe statistieken waarmee je je advertentiepositie en vertoningen beter kunt inschatten, bepalen en optimaliseren. Klikaandeel, nieuwe concurrentiestatistiek

 

Samen met mij door de statistieken van je Google Ads Campagne lopen?
Neem vrijblijvend contact op, om te zien wat ik voor je kan betekenen. 

 

Google Ads Training – In company & op maat

Daarnaast geef ik ook trainingen op maat. Dus liever zelf aan de slag met Google Ads?
Meld je dan aan voor een training op maat. Samen zorgen we er dan voor dat je een dijk van een campagne hebt, die je vol vertrouwen zelf kunt onderhouden.

Scroll naar boven