Kwaliteit is ‘key’ in Google Ads

Kwaliteit is ‘key’ in Google Ads

Feit: steeds meer bedrijven adverteren via Google Ads. Vergeleken met bijvoorbeeld 5 jaar geleden, is duidelijk te zien dat het aantal deelnemende bedrijven in Google Ads aanzienlijk is gegroeid. Dit maakt dat de concurrentie in Google Ads vele malen groter is dan enkele jaren geleden. Concurrentie die – net als jij – strijdt voor de beste positie en beste prestaties. Dit maakt het voor bedrijven complexer om te slagen met Google Ads. Maar let op… complex, maar niet onmogelijk.

 

Stijgende cpc

Dat de concurrentie in Google Ads is toegenomen, is duidelijk terug te zien in de CPC. Degene die veel met Google Ads werken, zullen dit herkennen. Ieder jaar stijgt de CPC van (onveranderde) zoekwoorden steeds iets meer. De toegenomen concurrentie leidt tot een hogere CPC. Vooral in de branches waar de concurrentie hoog ligt is dit goed te zien. Zeker als je het vergelijkt met een aantal jaar geleden. Branches waar de concurrentie nog niet zo hoog ligt, of niche markten, hebben hier in mindere mate mee te maken.

Google Ads - Kwaliteit is key

 

 

Kwaliteit is ‘key’

Om de concurrentie het hoofd te bieden, en de CPC’s zo laag mogelijk te houden, is de kwaliteitsscore van groot belang. De kwaliteit van je campagne is altijd van belang geweest. Maar in een markt die steeds concurrerender wordt, is sturen op kwaliteit prioriteit nummer 1 geworden.

Even terug naar de basis: wat zijn de ingrediënten van de kwaliteitsscore ook al weer?
Google bepaald de kwaliteitsscore op basis van 3 factoren:

  1. Verwachte Klikfrequentie
  2. Advertentie Relevantie
  3. Ervaring op de Bestemmingspagina

Hoe beter deze factoren presteren, hoe hoger de kwaliteitsscore.

Tip: Begin je net met het inrichten van een nieuw Google Ads Account? Laat dit door een specialist inrichten, of laat een specialist meekijken. In veel gevallen is het heel lastig om een kwaliteitsscore die aan de start van je campagne lager dan gemiddeld is, in de loop van de tijd te verbeteren. De eerste 10 dagen zijn daarin cruciaal.

Met andere woorden: de meeste winst (letterlijk en figuurlijk) valt dus te behalen bij de start van je campagne(s).

 

 

Kwaliteitsscore & advertentierangschikking

Google Ads - Kwaliteitsscore

 

Waarom is kwaliteitsscore zo belangrijk? Omdat de kwaliteitsscore een van de onderdelen is, waarop Google Ads de advertentierangschikking bepaald. En in een steeds concurrerendere markt, is deze positie van groot belang. Je wilt immers online zichtbaar zijn. Mooie advertentieposities behalen, om zo het beste uit je advertenties te halen.

Andere onderdelen waarop de advertentierangschikking wordt bepaald zijn bijvoorbeeld het bod, de drempels voor advertentierangschikking, de context van de zoekopdracht en de impact van advertentie-extensies.

Nu denk je wellicht: ‘Oke, maar als ik nu gewoon het bod wat hoger zet, dan behaal ik toch ook een hoge advertentierankschikking?’ Helaas kom je met die strategie bedrogen uit. Wanneer je kwaliteit slecht is, kun je zo hoog bieden als je wilt, je advertentierankschikking en vertoningspercentage zullen echter nooit optimaal zijn. En wanneer je kwaliteit goed is, kun je zelfs hogere posities bereiken dan je concurrent, met een CPC die lager is dan concurrenten in dezelfde veiling.

 

 

Complex, maar dus niet onmogelijk…

Hoewel het tegenwoordig, gezien de grote concurrentie in Google Ads, steeds complexer wordt om goede resultaten te behalen, is het niet onmogelijk. Zolang je maar weet aan welke knoppen je moet draaien, en waar je de focus op moet leggen tijdens het inrichten en optimaliseren van je campagnes. En kwaliteit is dus zeker een factor die jouw onverdeelde aandacht verdient.

 

 

 

 

Zie je door de bomen het bos niet meer? Neem vrijblijvend contact op, om te zien wat ik voor je kan betekenen. 

 

Google Ads Training – In company & op maat

Daarnaast geef ik ook trainingen op maat. Dus liever zelf aan de slag met Google Ads?
Meld je dan aan voor een training op maat. Samen zorgen we er dan voor dat je een dijk van een campagne hebt, die je vol vertrouwen zelf kunt onderhouden.

Scroll naar boven