Vorige week dinsdag, 5 mei, werd Google’s AdWords LiveStream 2015 gehouden. Jerry Dischler (Vice President of Product Management for AdWords ) presenteerde tijdens dit event een aantal nieuwe Google AdWords tools en advertentiemogelijkheden (die nu of in de loop van dit jaar uitgerold gaan worden).
(Nog) niet alle updates zijn relevant voor de Nederlandse markt, maar er was wel een duidelijke trend en boodschap in de presentatie te signaleren:
Meer dan ooit domineert mobiel zoekgedrag de customer journey. Google geeft aan dat het aantal mobiele zoekopdrachten inmiddels hoger ligt dan het aantal zoekopdrachten uitgevoerd op desktop (gemeten in 10 landen, waaronder de VS en Japan). Maar liefst 91% gebruikt zijn/haar mobiel voor het zoeken van informatie.
We ‘leven’ online
Consumenten raadplegen talloze keren per dag hun mobiel voor wat Google classificeert als:
‘I want-to-know, I want-to-go, I want-to-do, en I want-to-buy’- momenten. (ik wil het nú weten, ik heb het nú nodig en ik wil het nú doen of kopen…’)
De customer journey wordt persoonlijker, en de consument wordt veeleisender: ze willen informatie die meteen opvraagbaar is (op elk gewenst moment), informatie die snel opvraagbaar is én relevant is.
De mobiele zoekervaring wordt daarmee belangrijker dan ooit…
Hoe kun je er als bedrijf nu voor zorgen dat je goed zichtbaar bent tijdens deze mobiele zoektocht? Want, mocht er zich een ‘I want-to-know, I want-to-go, I want-to-do, en I want-to-buy’- moment voordoen voor jouw product of dienst, dan wil je online vindbaar en zichtbaar zijn voor die potentiële klant.
Creëer online zichtbaarheid
Niet ieder bedrijf heeft de luxe om organisch hoog te scoren in Google. Met andere woorden, niet iedere website is direct zichtbaar tussen de Google zoekresultaten. Door het inzetten van (mobiele) AdWords advertenties kun je als bedrijf tóch aanwezig zijn in zowel het Google Display Netwerk als het Search Netwerk. Hieronder licht ik een paar van deze mogelijkheden voor Google Search toe. Ik richt me in deze gevallen specifiek op de mobiele advertenties.
Mobiele AdWords advertentiecampagne
Standaard worden de advertenties binnen je AdWordscampagne uitgeleverd op alle apparaten (desktop, tablet of smartphone). Door middel van de juiste bodaanpassingen en een bijpassende biedstrategie is het mogelijk om een advertentiecampagne in te richten, speciaal voor mobiel. Op die manier zorg je ervoor dat je AdWords advertenties uitsluitend op mobiel worden uitgeleverd.
Waarom een campagne speciaal voor mobiel en niet de ‘standaard’ search advertenties? Naast het bovengenoemde feit dat mobiel een steeds belangrijkere en dominerende rol speelt in de customer journey, vraagt mobiel soms andere eisen dan een desktop-advertentie. Bijvoorbeeld het aanwezig zijn van een telefoonnummer (waar direct op geklikt kan worden). Ook worden advertenties vaak anders weergegeven, en worden er vaak minder advertenties vertoond op een zoekpagina. Verder kun je met een specifieke mobiele campagne inspelen op de aankoopfase waarin jouw potentiele klant zich bevindt.
Vergeet daarbij niet je advertenties ook mobiel te maken, voor de meest optimale mobiele weergave. Vink hiervoor het selectievakje ‘Mobiel’ aan bij het aanmaken van de advertentie.
Bedenk van te voren wel wáárom je een mobiele campagne aanmaakt. Bepaal je doelstelling en strategie, zodat je de resultaten ook kunt evalueren.
Customer Journey & Mobile branding
Naast het inzetten van mobiele advertenties voor performance-doelstellingen, kun je mobiele advertenties ook gebruiken om je naamsbekendheid te vergroten. Mobiel wordt tijdens de ‘customer journey’ vaak gebruikt voor oriëntatie. Daadwerkelijke conversies worden nu nog vaak via desktop gemaakt. Echter, deze mobiele oriëntatie draagt indirect wél bij aan de uiteindelijke conversie. Ben je als bedrijf niet zichtbaar in de oriëntatiefase, dan loop je het risico gaandeweg het aankooptraject en de uiteindelijke aankoop ook niet aan bod te komen.
Wil je als bedrijf daarom ook aanwezig zijn in deze oriëntatiefase om te werken aan je naamsbekendheid voor jouw product of dienst? Maak dan een specifieke mobiele campagne aan, waarbij je je ook richt op generieke zoekwoorden. Potentiële klanten zoeken tijdens het oriënteren vaak op brede, generieke woorden. Op die manier creëer je naamsbekendheid en genereer je extra traffic naar je website.
Mobile first
Op 21 april jl. heeft Google een nieuw mobiel-vriendelijk algoritme uitgerold. Dit nieuwe algoritme is een van de factoren op basis waarvan Google je website indexeert en vertoont in de zoekresultaten. Websites die voldoen aan de mobiel-vriendelijke-eisen, krijgen bij Google voorrang in de zoekresultaten voor mobiel.
Dit nieuwe algoritme moet bijdragen aan een optimale mobiele zoekervaring van de consument. Deze ontwikkeling onderstreept het belang van het hebben van een website die mobiel-vriendelijk is (goed weergegeven wordt op smartphone).
Overweeg je om mobiele AdWords advertenties in te zetten? Bedenk dan eerst of landingspagina’s wel mobiel-vriendelijk zijn. Zijn je landingspagina’s niet goed leesbaar of zichtbaar op een smartphone? Probeer dit dan eerst te verbeteren, voordat je mobiele advertenties inzet. Alleen met een goede mobiele landingspage haal je het optimale resultaat uit je mobiele AdWords advertenties.
————————————–