Vaarwel Google AdWords, Welkom Google Ads

 

Google AdWords wordt Google Ads

Owwk… Toch wel even schrikken… Google heeft gister een rebranding en reorganisatie aangekondigd; nieuwe brandnamen en nieuwe producten. En daarmee is het nieuwe Google Ads een feit.

Voornaamste reden: Google groeit mee met hoe consumenten zich tegenwoordig gedragen. Tegenwoordig bepaalt niet alleen Google Search de aankoopintentie, maar spelen nog zoveel meer (Google) producten een rol. YouTube-video’s, app-downloads, surfen op het internet, Google Maps, Gmail etc. Al deze kanalen spelen een rol bij de micro-momenten ‘I want to know, go, do, and buy’.

Met andere woorden: het consumentengedrag heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld en uitgebreid. En Google kan niet anders dan meegaan met deze ontwikkeling.

 

Wat verandert er concreet?

 

Google AdWords gaat verder onder de noemer Google Ads.
• Google tools als Analytics, Google TagManager en DataStudio vallen nu onder de verzamelnaam Google Marketing Platform.
• Het nieuwe platform voor DoubleClick for Publishers and DoubleClick Ad Exchange gaat nu Google Ad Manager heten.

Google AdWords wordt Google Ads

Zoals het er nu naar uit ziet, blijft het slechts bij een naamverandering en herstructurering, en heeft de wijziging geen invloed op de mogelijkheden en functionaliteiten. De mogelijkheden van het nieuwe Google Ads blijft daarmee onveranderd t.o.v. het ‘oude’ Google AdWords. Nog steeds heeft het als doel om te zorgen dat iedere organisatie zijn/haar business in contact kan brengen met iedere potentiele klant/afnemer die online actief is. Of dat op Google Search is, Google Maps, YouTube, het internet of al die andere kanalen is.

 

Surprise, surprise…

Google AdWords wordt Google Ads

Wél zullen er nieuwe en slimme campagnemogelijkheden bij komen. Hoe dat er precies gaat uitzien en welke functionaliteiten deze campagnemogelijkheden gaan hebben, is nog niet bekend. De wijzigingen en herstructurering zullen naar verwachting half juli en de maanden daarop uitgerold worden. Hoe het er concreet gaat uitzien, blijft dus nog even een verrassing.

To be continued….

Scroll naar boven