Waarom we blij worden van Google AdWords

Laatst werd mij gevraagd of het ‘wel nut heeft om te adverteren in de zoekmachine Google’. ‘Is het bijvoorbeeld niet duur, en levert het eigenlijk wel wat op?’ Eigenlijk hoefde ik niet lang na te denken over deze vraag: in mijn ogen is het adverteren met Google AdWords namelijk één van de meest effectieve en succesvolste manieren van online marketing om je doelgroep via internet te bereiken. Sterker nog: ik word er heel blij van. Ik overtuig je graag met de 6 onderstaande punten:

1. Trek snel, veel bezoekers naar je website

Soms kan het nodig zijn om het bezoekersaantal van je webwinkel of website te verhogen. Bijvoorbeeld omdat je bedrijf, dienst of product organisch, via de natuurlijke zoekresultaten in Google, niet goed gevonden wordt.
Een andere reden kan zijn, dat je een seizoen product hebt. Tijdens bepaalde periodes in een jaar moet je dan knallen, dát is het moment waarop je je (grootse gedeelte van de) omzet binnenhaalt. Dan kan het handig zijn om je product een boost te geven, zodat je zeker weet dat je op het juiste moment zichtbaar bent bij een potentiële doelgroep.

Wat je doel ook is, met Google AdWords kun je heel gemakkelijk snel en veel bezoekers naar je website trekken. De kunst is natuurlijk wel om ervoor te zorgen dat je relevante bezoekers naar je website trekt; bezoekers waarvan de kans groot is dat ze daadwerkelijk iets bij je kopen, bestellen, aanvragen of downloaden.

2. Bereik een geïnteresseerde, potentiële doelgroep

Zoals beschreven in het bovenstaande punt, is Google AdWords een uitstekende manier om bezoekers naar je website te trekken. Je wilt echter wél dat dit een relevante, en geïnteresseerde doelgroep is. Op basis van tal van criteria, kun je je Google AdWords campagne zo specifiek en gericht indelen, zodat deze perfect aansluit bij ‘het plaatje’ dat jij van je doelgroep hebt.

Zo kun je bijvoorbeeld richten op:
* Bepaalde locaties (regio’s, plaatsen, binnen een straal van een x-aantal kilometers etc.).
* Demografische gegevens (man, vrouw, leeftijd).
* Bepaalde tijd (bijvoorbeeld binnen kantoor uren, alleen in het weekend of alleen in de avond).
* Bepaald gedrag & interesses van je potentiële doelgroep.

Hoe beter je je Google AdWords campagne laat aansluiten bij jouw bedrijf, dienst, product én het profiel/gedrag van je doelgroep, hoe beter je campagnes aan zullen sluiten bij de wensen van jouw doelgroep. En daarmee zul je ongetwijfeld meer resultaat boeken.

 

3. Ideaal om je naamsbekendheid te vergroten

Als je een nieuw product hebt, of nieuw bedrijf bent gestart, wil je onder de aandacht komen van een breed en relevant publiek. Met Google AdWords kun je heel gemakkelijk werken aan ‘je branding’ (naamsbekendheid). Op basis van een aantal selectie-criteria bereik je mensen die geïnteresseerd zijn in producten en diensten die vergelijkbaar zijn met het aanbod van jouw bedrijf. De kans dat deze mensen ook geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, is daarmee groot.

4. Bereik mensen die al eerder op je website zijn geweest

Voor veel producten of diensten geldt, dat mensen zich eerst (online) oriënteren, voordat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Om bezoekers ‘vast te blijven’ houden, nadat ze je website hebben bezocht, kun je ze door middel van remarketing opnieuw bereiken met relevante advertenties. Met remarketing kun je je richten op verschillen soorten website-bezoekers: denk bijvoorbeeld aan mensen die iets hebben gedownload, mensen die iets in hun winkelmandje hebben (laten) liggen, mensen die beland zijn op een bepaalde webpagina etc.

5. Meet je resultaten

Een van de fijne dingen van Google AdWords is, is dat het zo goed meetbaar is. Alle resultaten zijn helder. Met behulp van diverse rapporten en analyse-tools kun je exact zien of de gestelde doelen behaald zijn. Doelen kunnen bijvoorbeeld het downloaden van een brochure zijn, het bestellen van producten, het invullen van een (contact)formulier, het inschrijven op een nieuwsbrief, het aantal app-downloads etc. Stuk voor stuk doelen die een rol kunnen spelen bij het succes van jouw bedrijf, dienst of product.

6. Inzicht in kosten en baten

Last, but not least: alle kosten en baten zijn inzichtelijk. Zo kun je precies achterhalen wat je hebt geïnvesteerd en wat het je heeft opgeleverd. Kortom: jouw return on investment is volledig transparant. Daarbij kun je exact aangeven wat je wilt besteden aan advertentiebudget en kun je op elk moment van de dag stoppen met adverteren. Je kunt je kosten daarmee zelf heel goed in de hand houden.

Scroll naar boven